Cuvinte-cheie: creștinism, cultură antică, sistem de educație, paideia, educator, disciplină, trivium, quadrivium, educație păgână, educație creștină
Rezumat:
Cultura antică a influențat în bună măsură dezvoltarea Creștinismului, iar tensiunea dintre lumea păgână și cea creștină s-a resimțit puternic pe tot parcursul acestui lung proces de maturizare. Conflictul nu a lipsit nici din perspectiva în care cele două au privit și au înțeles educația. Învățământul profan deținea o programă, o metodologie destul de bine delimitată, atât de organizată cât putea fi în acele timpuri, în care și din care cultul zeilor și eroilor, cu preponderență al mitologiei grecești, nu putea lipsi. De cealaltă parte, pentru primii creștini Biserica era școala, alături de centrele de catehizare unde se studia și învăța Sfânta Scriptură. Care era limita în fața căreia creștinul râvnitor de înțelepciunea lumească trebuia să se oprească? Cum a reușit Creștinismul să împace metoda educațională antică cu preceptele evanghelice și în ce măsură a întrebuințat el resursele învățământului secular? Iată preocupările acestui studiu și întrebările la care va încerca să răspundă.
Pagini: 102-122