Autor: Prof. Nicolae Teodoreanu (Universitatea Națională de Muzică București)
Cuvinte-cheie: muzica, semnificație, profan, religios, spiritual, canoane
Rezumat:
Ca o continuare logică a primelor două părți, autorul a scris și o a treia parte, ultima, a „pledoariei” sale, anume despre muzica laică, în general, și despre legăturile ei, acolo unde sunt, cu muzica sacră și cu cea ortodoxă, în mod special. Reiterăm faptul că autorul nu a încercat o „sumă” finală a temelor, motivele fiind clare din chiar pledoaria sa: bibliografia deficitară (izvoare, studii, atât bisericești, cât și laice care, chiar și în prezent, sunt greu de găsit), lipsa unor colaboratori în domeniu. Un alt aspect important e acela al validității aserțiunilor și concluziilor sale care, din păcate, nu sunt întotdeauna cele așteptate. Deși, în esență, viziunea sa este una ortodoxă, autorul se vădește subtil influențat și de concluziile unor cercetători (muzicologi, compozitori etc.) străini de ethosul ortodox; iar datorită acestora, el a putut emite și câteva concluzii discutabile. În ciuda acestor lucruri, demersul său are meritul de a fi abordat probleme pe care mulți din cei datori să le trateze (teologi, dascăli de muzică, psalți, muzicieni etc.), din motive necunoscute, nu o fac. De aceea, aceste materiale ale prof. Teodoreanu pot constitui binevenite puncte de pornire pentru noi studii.
Pagini: 142-170